Förberedelse inför Vita bandet – Del 1 MATEN

Förberedelse inför Vita bandet – Del 1 MATEN

Förberedelser inför min nästa långtur Vita bandet är igång för fullt. Preliminärt startdatum är den 15:e februari, dvs exakt en månad från idag. Känns både kul och nervigt, hoppas jag har allt under kontroll! 😀 I detta inlägg tänkte jag prata om att hur du kan förbereda och tänka när det gäller maten på en långtur. Maten kan delas in i tre typer:

  1. Rätter som torkas och förpackas hemma innan turen.
  2. Färdiga rätter som finns att köpa (t.ex. frystorkat).
  3. Mat som finns att köpa under turen på mataffärer, fjällstationer etc som passeras.

En stor del av min mat på Vita bandet kommer att vara alternativ nummer 1, torkade, färdigförpackade rätter. Mattorkningen är i full gång hos mig, både torkapparat och ugn jobbar stora delar av dagarna. Fördelarna med att torka och förpacka sin egen mat är att det blir billigare, du kan välja rätter som du vet att du gillar och du kan få stor variation. Nackdelen är att det tar tid.

Alternativ nummer 2, att köpa färdiga rätter, är oftast snabbast och smidigast men blir å andra sidan dyrt. Jag kommer att köpa vissa färdiga rätter. När det gäller frystorkad köper jag endast REAL Turmat sedan flera år tillbaka, dels för att jag tycker att de är överlägset godast och dels för att det är det enda märket som produceras i Skandinavien som inte innehåller palmolja (Och nej jag är inte och har aldrig varit sponsrad, det är min ärliga åsikt helt enkelt). Några av mina favoriter bland REALs rätter kommer det bli på turen, som komplement och variation till det jag torkar själv.

Alternativ nummer 3, att handla längs vägen, är ofta underskattat bland folk som gör långa turer. Vandrar eller skidar du i svenska fjällkedjan så kommer du faktiskt passera en del mindre mataffärer och fjällstationer där det går att handla. Och du kommer vilja handla, för hur bra mat du än förbereder innan så finns det risk att du tröttnar på vissa rätter om du är ute länge och kommer vilja variera dig med att köpa nått på plats. Under min långvandring 2016 hade jag torkat i princip all mat innan turen. Ca. 30 procent av rätterna lessnade jag på redan tidigt under turen och det var tyvärr mycket mat som slängdes eftersom jag ville handla andra saker på affärer istället. Väldigt tråkigt med sånt matsvinn! Så nu försöker jag lära mig av den erfarenheten och inte förbereda för mycket innan. Min målsättning är att förbereda två tredjedelar av maten innan och skicka ut i lådor till etappmålen, resten ska jag handla längs vägen. Jag känner faktiskt flera personer som gjort långturer där de bara handlat längs vägen, inte förberett någon mat innan, så det går att göra så också. Risken är att det blir lite enformig mat, men om du är okej med det så är det fullt genomförbart.

 

Att torka egen friluftsmat – några grundläggande punkter:

  • Du behöver egentligen ingen riktig torkapparat, oftast går det lika bra att torka i ugn. Då ska du ha på så låg temperatur som möjligt, varmluftläge och luckan lite öppen (sätt t.ex. en trägaffel emellan).
  • De flesta ingredienser kan du torka själva. Frukt, grönsaker, svamp, linser, böner är bara att torka. Rotfrukter behöver förvällas om de ska bli bra, dvs kokas kort innan. Potatis ska kokas några minuter i saltat vatten, annars blir de gråa och tråkiga.
  • Tomatpulver är en jättebra grund till grytor och pastarätter. Det finns att köpa online. Jag brukar köpa en stor 1 liters hink, det håller länge och blir billigare så. Tänk på att tomatpulver är otroligt koncentrerat, så det behövs bara 1-2 matskedar per portion. Mjölkpulver och äggpulver är också bra bas i olika rätter, t.ex. till pasta carbonara.
  • Böcker om att torka egen friluftsmat finns att låna på bibblan, du behöver inte köpa en bok.
  • Försök tänka på vilka rätter du gillar att äta annars – det mesta går att göra som torkad friluftsmat också.

Snabblagad turmat:

Inför denna tur försöker jag att bara göra mat som inte behöver kokas, dvs att jag bara häller på kokande vatten och låter maten stå och dra en stund. Så är det ju med de färdiga, frystorkade rätter som finns att köpa, men såna rätter går också att göra själv! Fördelen med detta är att det krävs mindre bränsle att tillaga, du behöver inte ta fram friluftsköket vid varje matrast utan det räcker att ha varmt vatten i termos och det blir lättare att diska när inget riskerar att brännas i botten. I boken ”Snabblagat på tur” av Eric Tornblad kan du få många bra idéer på den här typen av mat, men principen är egentligen ganska enkel:

  • Allt som tillagas på 3 min eller kortare går att tillaga genom att hälla på hetvatten och låta det stå, t.ex. snabbmakaroner, couscous, nudlar, snabbris och grönsaker i små bitar.
  • Allt som har en längre koktid än 3 min behöver förkokas och sedan torkas på nytt. Detta gäller t.ex. vanlig pasta och ris, bulgur, rotfrukter, linser och bönor. Med exempelvis pasta så kokar du pastan som om du skulle äta den, när den har fått bra ät-konsistens så tar du och torkar den på nytt. Då räcker det med att hälla på hetvatten och vänta en stund nästa gång du ska tillaga pastan.
  • Det är bra att ha rotfrukter, grönsaker, svamp etc i mycket små bitar, då blir det mjukt snabbare.
Paprika på torkning i torkapparaten.
Färdigtorkad halloumi, sötpotatis och paprika.
Alla ingredienser + kryddor blandas ihop i förslutningsbara plastpåsar.

 

2 tankar på “Förberedelse inför Vita bandet – Del 1 MATEN

    1. Jag köpte från naturkosmos.se, då är det dessutom ekologiskt vilket känns bra. Men det finns säkert andra sidor också om man googlar runt lite 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *